12 kleurpotloden die je móét hebben!

Wanneer je net begint met het werken met kleurpotloden is het soms lastig om te bepalen welke kleuren je nou precies moet aanschaffen. Je kan natuurlijk gelijk voor de grootste sets gaan, maar  van bijvoorbeeld de Faber Castell Polychromos potloden zijn de grote sets erg prijzig. Daarom kan je van de meeste merken ook individuele kleuren kopen. In deze blog kan je lezen welke 12 kleuren je absoluut moet hebben als je (huis)dieren wilt gaan tekenen!

Laten we beginnen met een foto en een opsomming van de kleuren van links naar rechts. Alle potloden zijn overigens van Faber Castell Polychromos behalve het meest linker potlood! Die is van Caran d’ache luminance.

De kleurnamen van links naar rechts: Raw umber 10%, light flesh, sanguine, cinnamon, Caput mortuum violet, brown ochre, bistre, burnt siena, walnut brown, dark sepia, dark indigo, black.

In de afgelopen Jaren heb ik gemerkt dat ik al deze kleuren echt in élk dierportret gebruik. Je ziet hier bijvoorbeeld 4 verschillende portretten in kleurpotlood die voornamelijk zijn opgebouwd uit deze 12 kleuren. Van de volledige 120 beschikbare Polychromos kleuren zijn deze 12 dus erg belangrijk. Ik zal deze kleuren allemaal even individueel bespreken en uitleggen waarom ik ze zo fijn vind.

Raw umber 10% (nummer 842)

Raw umber 10% is van het merk Caran d’ache. Hoewel ik voornamelijk Polychromos gebruik pak ik deze er wel altijd bij! Het is een licht-beige kleur met een gelige tint erin. Hij werkt erg fijn als onderlaag voor bruine of blonde vachten. De Polychromos lijn heeft geen enkele beige kleur die zo neutraal is als deze. Als je dus ook voornamelijk Polychromos gebruikt zou ik aanraden om Raw umber 10% van Caran d’ache Luminance er sowieso bij te nemen!

Light flesh (nummer 132)

Dit is een heel licht roze kleur die ik voornamelijk in combinatie met Raw umber 10% voor het maken van onderlagen van blonde vachten. In een lichte vacht kan je namelijk vaak roze vinden! Light flesh is nog vrij neutraal, wat het erg geschikt maakt voor de eerste lagen van een tekening.

Cinnamon (nummer 189)

Deze kleur is iets donkerder dan light flesh. Het is nog steeds een vrij neutrale rozige kleur. Een aanrader om te gebruiken in oogwit, bruine vachten of als je bijvoorbeeld een tong moet tekenen! Felroze kleuren geven al snel een ‘nep’ effect, dus kleuren als Cinnamon en Light flesh zijn echte aanraders voor realistische ogen en tongen.

Sanguine (nummer 188)

Sanguine is een wat donkerdere kleur die meer neigt naar oranje. Deze kleur is heel fijn om te gebruiken als je wat meer diepte wilt brengen in een rode of bruine vacht. Denk aan een rode kater bijvoorbeeld. Ook hier geldt weer dat fellere oranje tinten vaak niet zo realistisch ogen. Sanguine is dus een echte must-have!

Caput Mortuum violet (nummer 263)

Ik denk dat dit wel mijn meest gebruikte potlood ooit is. In elke vachtkleur komt deze donkerpaarse kleur van pas. Ik gebruik hem vooral veel in donkerbruine- en zwarte vachten. In beide vachtkleuren kan je vaak een paarse gloed zien (Ja echt!). Caput mortuum violet werkt erg goed in combinatie met de kleuren die nog moeten komen.

Brown ochre (nummer 182)

We zijn nu bij de bruintinten aangekomen! Brown ochre is een lichtbruine kleur met een gele tint. Naast roze tinten is het ook handig om een aantal gele tinten te gebruiken. Deze 2 compenseren elkaar. Als je bijvoorbeeld Cinnamon over Brown ochre aanbrengt, wordt brown ochre minder geel en vice versa. Zo kan je dus blonde vachten creëren zonder dat de vacht te roze of te geel wordt!

Bistre (nummer 179)

Dit is ook weer een geelbruine kleur, maar donkerder dan Brown ochre. Bistre werkt fijn als ondertoon voor bruine vachten, of als schaduwkleur in een blonde vacht.

Burnt siena (nummer 283)

Ook Burnt siena is een bruine kleur, maar met een rode tint! Deze kleur komt supergoed van pas in donkerbruine vachten of rode vachten. Ik gebruik deze dan ook bijna in elk portret!

Walnut brown (nummer 177)

Nu komen we bij de donkere kleuren. Walnut brown is de donkerste bruintint uit de Polychromos lijn. Hij heeft een neutrale ondertoon, wat betekent dat de kleur niet erg koel of erg warm is. Daarom is het een veelzijdige kleur die in elk portret wel van pas komt. In vachten, maar ook ogen, neuzen etc.

Dark sepia (nummer 175)

Een grijstint mag natuurlijk niet ontbreken! Dark sepia is een donkergrijze kleur met een warme ondertoon. Deze kleur werkt erg fijn in combinatie met de bruine kleuren. Je kan dark sepia over bijvoorbeeld walnut brown aanbrengen om de vacht een stuk donkerder te maken zonder zwart te hoeven gebruiken!

Dark indigo (nummer 157)

Ook blauw is een veelvoorkomende kleur in dierportretten! Dark indigo is een erg donkere blauwe kleur die super werkt in combinatie met Caput mortuum violet. Deze kleuren samen vormen de meest mooie diepbruine kleuren. Ook kan je dark indigo gebruiken in zwarte vachten. In een van de portretten aan het begin van de blog zie je een zwarte tekkel. Hier zit meer Dark indigo en Caput mortuum in dan zwart!

Black (nummer 199)

En dan als  laatste en donkerste kleur: Zwart! Zwart mag natuurlijk niet ontbreken. Hoewel ik aanraad niet teveel zwart te gebruiken is dit wel een kleur die ik in elk portret gebruik om bijvoorbeeld ogen te omlijnen of de neusgaten in te vullen. Voor de aller donkerste details is dit dus wel een must-have!

Dit waren de 12 kleuren! Natuurlijk heb je voor realistische tekeningen wel meer kleuren nodig. Zeker als je heel kleurrijke dieren wil gaan tekenen. Mijn tip zou zijn om met een kleine set (12 of 24) kleurpotloden te beginnen en de bovengenoemde kleuren erbij te kopen als je die nog niet hebt. Langzaam aan kan je dan gaan uitbreiden. Je hoeft dus niet per sé gelijk te beginnen met een grote set van 120 potloden, tenzij je dat heel graag wil natuurlijk😊!