Kan iedereen leren tekenen?

Elke tekenaar krijgt wel eens opmerkingen als ‘Goh, jij tekent zo mooi. Ik wou dat ik dat kon! Maarja, helaas heb ik die gave niet’. Natuurlijk is dit bedoeld als compliment, maar klopt deze opmerking eigenlijk wel? Is kunnen tekenen een gave/talent of kan iedereen het leren? Dit onderwerp roept vaak discussies op binnen de kunstwereld, en in deze blog geef ik hier mijn visie op!

 

Talent

Het woord talent wordt vaak gebruikt als iemand van nature ergens heel goed in is. Dat kan tekenen zijn maar ook zingen, tennissen, potten bakken, dansen etc. Eigenlijk kan je voor elke vaardigheid talent hebben.

‘Van nature ergens heel goed in zijn’. Kan dat eigenlijk wel? Het is een feit dat iedereen érgens moet beginnen, ook als het gaat om tekenen. Begint iedereen dan op hetzelfde niveau? Dat denk ik niet. Leeftijd is wel een factor. Kinderen zien de wereld op een bepaalde manier en tekenen dus ook op een bepaalde manier. Omdat de motoriek nog niet ontwikkeld is zullen er nog geen hyperrealistische kunstwerken uit voortkomen. Wanneer je als volwassene begint begrijp je al een stuk meer van de wereld en heb je meestal ook een fijnere motoriek. Tekeningen van een beginnende volwassene zullen er dus al heel anders uit zien dan die van een kind van 3.

Tekenen is een vaardigheid

Iedereen moet dus ergens beginnen. Hoe komt het dan dat de ene zich ontwikkelt tot professioneel kunstenaar en de ander niet verder komt dan stokpoppetjes?

Hier komen we dus weer uit bij ‘talent’. De definitie van talent in mijn ogen is: Een natuurlijke interesse naar een bepaalde vaardigheid in combinatie met de juiste genen.

Genen en persoonlijkheid zijn hier dus de basis. Iemand die van nature heel erg geduldig is, ruimtelijk inzicht heeft, goede hand-oog coördinatie heeft en van jongs af aan een passie voor tekenen heeft zal het sneller leren dan iemand die al deze vaardigheden (nog) niet heeft of überhaupt helemaal niet geïnteresseerd is.

MAAR: Ook geduld, doorzettingsvermogen en hand-oog coördinatie zijn allemaal vaardigheden die getraind kunnen worden zolang je het maar écht wil!

Leefomgeving kan ook effect hebben op het ontwikkelen van vaardigheden. Heb je een creatieve familie en in mijn geval een opa die van jongs af aan met je tekent? Dan heb je als kind wel een voorsprong ten opzichte van kinderen die op geen enkele manier aan kunst worden blootgesteld!

Doorzettingsvermogen

Je kunt dan wel voordelige genen of een voordelige persoonlijkheid hebben, maar toch is tekenen iets wat je moet oefenen! Hier is een goede dosis doorzettingsvermogen voor nodig. Ook als je op hoog niveau wil tennissen, potten bakken of bijvoorbeeld 10 talen wil spreken zal je toch moeten oefenen. Dit is voor tekenen niet anders. Meestal is een hoog niveau resultaat van jaren aan oefening, bloed, zweet en tranen.

Wanneer iemand tegen mij zegt dat ik een gave heb en vooral heel blij moet zijn dat ik deze gave bezit krijg ik toch wel kromme tenen. Diegene zal zich vast niet beseffen dat ik mij 4 jaar lang heb afgesloten van de buitenwereld en dag in-dag uit niks anders deed dan oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Wat ik heb gedaan is misschien een beetje extreem en ik zou het jullie niet aanraden, haha, maar daardoor heb ik wel vrij snel een professioneel niveau bereikt. In het woord ‘gave’ geloof ik dus helaas niet.

Dus, kan ieder mens leren tekenen?

Mijn antwoord is ja! Natuurlijk leert iedereen op zijn/haar tempo, en doet de ene misschien 5 jaar over iets waar de ander 15 jaar over doet. Dit is allemaal afhankelijk van iemands persoonlijkheid, genen en hoeveel tijd iemand bereid is erin te steken. Niet iedereen heeft de ambitie om tot een heel hoog niveau te komen!

Maar als je echt wil leren tekenen dan is dat mogelijk. Gebruik ‘geen talent hebben’ niet als excuus en probeer vooral te genieten van het proces zelf! Het gaat er uiteindelijk om dat je passie hebt voor wat je doet. Het eindresultaat is dan alleen maar de kers op de taart😉

Wat vind jij van deze discussie? Ben je het met mij eens of juist helemaal niet? Laat het weten in de reacties!

Jenny
Door

Jenny

op 05 Sep 2019

Helemaal mee eens! Als je ergens een passie voor hebt kan je alles!

paul hanzen
Door

paul hanzen

op 02 Nov 2019

ik denk dat u gelijk hebt

LIZA Capel
Door

LIZA Capel

op 27 Nov 2019

Als ik iets wil tekenen is het net een kinder tekening hetzelfde met verven Heb me opgegeven maar helaas door omstandigheden nog niks gedaan maar ga er zeker aan werken Ben 60 maar t lijkt me super om te proberen Bedankt voor deze uitleg geeft me zeker moed om te beginnen

Carla
Door

Carla

op 13 Dec 2019

Geweldig

Barbaix Odette
Door

Barbaix Odette

op 18 Dec 2019

Een natuurtalent zal vlugger professioneel worden dan iemand die matig kan of leert tekenen. Er zijn mensen die het nooit leren, die hebben gewoon de fealing niet dus betwijfel ik uw stelling. Niet dat ik zo n krak ben hoor, ik heb ook mijn goeie en minder goeie momenten.

Benny
Door

Benny

op 27 Jun 2020

Volledig akkoord met jou stelling.

Anja
Door

Anja

op 03 Oct 2020

Ik ben het eens met deze stelling. Ik schilder en teken al sedert 2014 en heb nog steeds geen vaste hand en de linker en rechterkant zijn nooit gelijk… dus er is talent voor nodig ! Maar niets zegt dat het imperfect niet perfect mooi kan zijn. Doe dus vooral waar je je goed bijvoelt !!

Paula
Door

Paula

op 12 Jan 2020

Volledig akkoord. Ik ben 69 en ik wil het zeker proberen.

Peter Lems
Door

Peter Lems

op 15 Jan 2020

Volgens mij kan iedereen leren tekenen. De een leert het sneller dan de andere. Maar voor mij is tekenen niet alles natekenen , iets zelf bedenken is veel leuker, ik ben eigenlijk een surrealist

Liesbeth Nievelstein
Door

Liesbeth Nievelstein

op 22 Jan 2020

Ik ben het helemaal,met je eens. Waar een wil is, is een weg...zegt een bekend spreekwoord.

Agnes
Door

Agnes

op 24 Jan 2020

ik denk dat iedereen het kan leren. De één heeft meer aanleg dan de ander. oefenen, oefenen en nog eens oefenen. ze zeggen niet voor niks oefening baart kunst

Benny
Door

Benny

op 27 Jun 2020

Neen toch niet, niet iedereen kan het leren. Neen het is grotendeels een gave, ik heb ook jaren niets anders gedaan dan getekend elke dag 3 tot 4 uur na men werk. Dus ruimte voor niets anders. Zelfs mijn sport voor opgeofferd. Ben zelfs daardoor 8kg aangekomen. Weekends zelfs 6 tot soms wel 8 uur getekend met als resultaat na 5 jaar een burn-out en nog niet kunnen tekenen Zeroooooooo resultaat. Neen ik geloof niet in de theorie van iedereen kan het leren. Ik bezie het als een emmer met water, maar dan met talent. Sommigen hebben een emmertje vol talent anderen halfvol en bij anderen is die emmer gewoon leeg. En dan heb je mensen die tussen vol, halfvol en leeg zitten met talent voor tekenen. De volle emmertjes hebben 3 uur nodig per dag de halfvolle 6 uur per dag en al de rest eronder begint er beter niet aan, die verkwist gewoon belangrijke tijd die hij beter aan iets anders spendeert. Dus ja tekenen is talent en hangt af hoeveel van dat talent in jouw emmertje zit.

Loes
Door

Loes

op 08 Feb 2020

Ik heb dezelde reactie als Liza, ik wil er graag aan beginnen, maar heb nog geen tijd gehad. Maar ik ga er zeker aan beginnen

Greta
Door

Greta

op 30 Mar 2020

Leren tekenen of schilderen kun je volgens mij door goed te kijken op licht en donker, kleurennuancen en heel veel oefenen. Kijk naar wat je ziet en niet wat je denkt te zien. Vroeger was voor mij het gras groen en nu zie ik verschillende kleuren groenen. Nu begin ik met het oefenen van vormen, wat je ogen zien nu met het tekenen te vormen. Het tekenen is leuk maar ik ben er nog lang niet, het is wel een begin.

Luna
Door

Luna

op 05 Apr 2020

Als je veel oefent en je doet het veel dan word het ook wel mooier.

Ankie Pors-Heikoop
Door

Ankie Pors-Heikoop

op 21 May 2020

Helemaal mee eens. Ieder doet het op zijn of haar eigen manier, zolang je maar plezier in je tekenwerk hebt, kun je ver komen.

Minke
Door

Minke

op 05 Jun 2020

Eens. Heb zelf ervaren dat ik door stug volhouden steeds beter werd :-)

Benny
Door

Benny

op 31 Jul 2020

Dat is omdat je een minimum talent ervoor hebt. Tekenen kan je niet leren hoe hard je ook probeert. Tekenen is puur talent hebben. Net zoals niet iedereen een Mozart zal worden. Je kan wel de noten leren, veel op je piano oefenen, maar geen inspiratie hebben voor een melodie hebben. Dus met recht en reden zeg ik tegen mensen die goed kunnen tekenen “Wat een talent.”

Benny
Door

Benny

op 27 Jun 2020

Neen het is grotendeels een gave, ik heb ook jaren niets anders gedaan dan getekend elke dag 3 tot 4 uur na men werk. Dus ruimte voor niets anders. Zelfs mijn sport voor opgeofferd. Ben zelfs daardoor 8kg aangekomen. Weekends zelfs 6 tot soms wel 8 uur getekend met als resultaat na 5 jaar een burn-out en nog niet kunnen tekenen Zeroooooooo resultaat. Neen ik geloof niet in de theorie van iedereen kan het leren. Ik bezie het als een emmer met water, maar dan met talent. Sommigen hebben een emmertje vol talent anderen halfvol en bij anderen is die emmer gewoon leeg. En dan heb je mensen die tussen vol, halfvol en leeg zitten met talent voor tekenen. De volle emmertjes hebben 3 uur nodig per dag de halfvolle 6 uur per dag en al de rest eronder begint er beter niet aan, die verkwist gewoon belangrijke tijd die hij beter aan iets anders spendeert. Dus ja tekenen is talent en hangt af hoeveel van dat talent in jouw emmertje zit.

Ingeborg
Door

Ingeborg

op 26 Dec 2020

Benny, ik bewonder je moed! En ik denk echt dat al dat doorzettingsvermogen ergens goed voor gaat zijn. Ik ben wel benieuwd wat je er nu mee doet. Ook denk ik dat je zeker talent hebt. Maar moet dat per se in (hyper)realistisch tekenen zijn? Natuurlijk zal de Tekenclub de eigen toko promoten. ;) Maar Tekenclub zal ook beamen dat er op kunstgebied nog veel meer te ontdekken valt. Art journaling, collage, mixed media, paint pouring, werken met klei, hout of textiel, abstract schilderen, junk journalen. Op YouTube vind je vast al iets dat je aanspreekt. (Ook in het Nederlands.) Kijk op Instagram eens bij Art Inspirations (NL) van Winsor and Newton (maar gebruik vooral je eigen materiaal :). Ook daar vind je gratis workshops op IGTV in allerlei media. Vaak krijg je er een tekening bij (vlinder, ijsje), zodat je daarmee niet hoeft te worstelen. En doe na Corona vooral een IRL cursus van een kunstenaar. Die ziet vaak al heel snel je sterke punten, waarmee jij door kan gaan. (En wat je kan laten zitten. ;) Woon je bij België, kijk dan naar de deeltijd Academies voor Schone Kunsten in bijvoorbeeld Arendonk, Turnhout en Hoogstraten. (Echt 5-jarige opleidingen.)

Benny
Door

Benny

op 27 Dec 2020

superrealistisch tekenen, wat is daar de fun van om meer dan 50+ uur aan hetzelfde portretje te zitten werken, je hebt die foto toch al? Neen liever een portret tekenen als een straatartiest waar je 20 tot 30 minuten gaat voor zitten en voila je hebt iets moois en gelijkends. Of zoals concept artiesten die een gehele nieuwe wereld ontwerpen met dwergen of iets dat zich in het heelal afspeelt of een leuke strip. Lijkt me meer fun dan het zoveelste saaie portretje waar men meer dan 50+ uur aan werkt om het net exact op die foto te laten lijken terwijl men de foto daar al heeft liggen. Trouwens ik teken niet graag via de rooster methode of een kruis etc, liever kijken naar iemand en direkt aan beginnen. Kunnen vele fotorealistische tekennaars een goed portrait tekenen in 20 a 30 minuten zonder foto maar met een echt model voor zich zonder allerlei extra hulpmiddelen (duizend en één verschillende potloodgradaties, meetpassers etc) en maar één houtskoolpotlood gebruiken om alle verschillende tonen vastleggen? Want over de foto die ze kopieren leggen ze meestal ook een rooster om een exacte kopie te kunnen maken, niet mijn stijl van tekenen. Wat ik bedoel met tekenen is gewoon je kan met één type potlood en paard tekenen in de wei buiten, of iemand zijn portret tijdens een feestje zonder al die extra hulpmiddelen en voorgetekende roosters. Of voor kinderen hun geliefde stripheld, je kijkt naar de referentie en tekent de held in een gehele andere pose en in je eigen stijl zonder een exacte kopie te maken, vrij tekenen bedoel ik, niet kopiëren. Ondertussen doe ik het niet veel meer, als je niet beterd of gewoon niet vooruit gaat en anderen die later beginnen en je gewoon voorbij racen weet je dat het talent is en geen vaardigheid dat je kan leren en neen de fun gaat eraf als je niet kan tekenen wat er in je hoofd zit. Dus neen, meeste tekenartiekelen liggen al op de vuilhoop. Ga er een T-shirt van maken " Tekenen is talent, geen vaardigheid". Spaart in de toekomst een hoop mensen miserie mee uit die ze ook trachten wijs te maken met "veel oefenen dan kom je er wel", niet dus.

substralleke
Door

substralleke

op 03 Jan 2021

Kan je van iedereen een fysicus maken? Neen, je hebt er de juiste minimum hoeveelheid intelligentie voor nodig en het juiste type intelligentie, vertaald als talent. Omdat je kan rekenen wil dit niet zeggen dat je fysicus kan worden, hoe hard en lang je ook studeert, je zal gewoon de stof op een bepaald niveau niet begrijpen. Tekenen is een andere vorm van intelligentie, heb je er te weinig van zal je zo goed als geen progressie maken in tekenen en blijf je hangen tot het tekenen van een smiley. Tekenen is puur talent dus, de een heeft er meer van dan een ander, onder een bepaald niveau is je vooruitgang te traag om merkbaar te worden en verdoe je gewoon je tijd. Veel mensen met te weinig talent als ze nu intensief beginnen te tekenen zullen in het jaar 2400 misschien voor Disney kunnen werken. Nu alleen maar hopen dat de wetenschap die pil vindt dat ons leven met 500 jaar verlengd.

Nico
Door

Nico

op 04 Sep 2020

Ik teken al een hele tijd portretten maar heb altijd een probleem met de vorm van de ogen.dan zie ik dat het niet goed is maar kan niet specifiek aangeven waar de fout zit. IK denk gewoon blijven oefenen

Mari'an
Door

Mari'an

op 15 Sep 2020

Als zangrmer, zangdocent en koordirigent ben ik het hier roerend mee eens. Want wat Leontine hier zegt, gaat ook voor het zingen op!

Alice van der Steen
Door

Alice van der Steen

op 24 Oct 2020

Beste tekenclub ik zoek de filmpjes zodat ik af en toe kan mee tekenen of schilderen waar vind ik die? Of kijk ik erover heen.... groet Alice

Kyandro Bos
Door

Kyandro Bos

op 07 Jun 2021

Hoi ik ben Kyandro het is heel Leuk en Amy bint het ook leuk 😻

Reactie plaatsen